Enter a URL to visit via proxy:

Powered by Buildingsurvey
Google

Bersediakah Jurukur Bangunan menghadapi kelembapan ekonomi 2009

Salam sejahtera kepada semua jurukur bangunan.

Selamat tahun baru 2009 kepada semua.Pada tahun ini dijangka kelembapan ekonomi global dan krisis kewangan yang teruk bakal berlaku.Ianya secara langsung memberi impak kepada profesion ukur bangunan.

Yang pasti kerajaan dan swasta akan meminimumkan segala kos perbelanjaan dan penawaran projek berkaitan penyenggaraan bangunan.Oleh yang demikian dijangka kebanyakan firma yang menjalankan praktis ukur bangunan akan menghadapi masalah dan perlu bertahan sehingga kerajaan dapat menstabil ekonomi serta membuat polisi semasa yang terbaik untuk meredakan kekusutan ekonomi negara.

Secara langsung 4 asas dalam pembikinan memaksimumkan keuntungan dan pengekalan akan diambil oleh firma swasta dalam menghadapi krisis ekonomi:

1. Masa mendatar
-Fokus kepada faedah jangka pendek dan cuba mendapatkan keuntungan sebanyak mungkin tanpa menghiraukan kesan jangka panjang.

2.Jangkaan pulangan
-Tidak mempertimbangkan pengembalian masa(keuntungan) dan nilai masa untuk wang.

3.Pengagihan pendapatan
-Kecenderungan untuk mengenepikan hasrat pemilik firma untuk mendapatkan bahagian bayaran dalam bentuk dividen.

4.Risiko
-Mengurangkan pertimbangan risiko untuk cuba memaksimumkan keuntungan, dimana risiko yang tinggi akan berhadapan dengan pulangan yang tinggi juga.

Selain itu juga dijangka pemberhentian pekerja oleh majikan(swasta) akan terus berlaku dan sebagai satu profesion baru di Malaysia(merujuk ukur bangunan) sudah pasti akan menerima tempias ini.

0 Comments:

Post a Comment