Enter a URL to visit via proxy:

Powered by Buildingsurvey
Google

Pengisytiharan tapak warisan dunia Ahad ini

Utusan online 18/11/2008

KUALA LUMPUR 17 Nov. - Majlis penyerahan watikah pengisytiharan Melaka dan Georgetown, Pulau Pinang sebagai tapak warisan dunia akan diadakan di Dataran Merdeka pada Ahad ini.

Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin dijangka berkenan menyempurnakan majlis tersebut yang akan bermula pada pukul 7.45 malam.

Kementerian Perpaduan, Kebudayaan, Kesenian dan Warisan dalam kenyataannya di sini memberitahu, majlis itu diadakan bagi meraikan pengiktirafan Pertubuhan Pendidikan, Saintifik dan Kebudayaan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNESCO) terhadap kedua-dua bandar tersebut pada 7 Julai lalu.

"Pengiktirafan ini merupakan yang pertama kali ke atas tapak warisan di bawah kategori kebudayaan," kata kenyataan itu.

Tambah kenyataan itu, upacara penerimaan plak dan watikah pengiktirafan daripada pihak UNESCO kepada kerajaan Malaysia akan diadakan dengan penuh adat istiadat kerajaan Melayu lama termasuk perarakan bergajah dan berkuda.

"Turut diadakan perarakan dan persembahan kebudayaan dengan penyertaan masyarakat berbilang-bilang kaum dan budaya seperti perarakan Baba Nyonya, Chetti, Portugis, Chingay dan lain-lain.

"Ia bagi menonjolkan nilai warisan yang terdapat di kedua-dua negeri terbabit terutama di kawasan yang diiktiraf sebagi warisan dunia oleh UNESCO," katanya.

Selain itu, terdapat juga perarakan kereta berhias seperti pertukangan besi, makanan warisan, perusahaan tradisi dan pertukangan tangan, perarakan beca berhias, kereta lembu dan pertunjukan bunga api.

Sehubungan itu, orang ramai dijemput hadir untuk bersama-sama memeriahkan majlis selain berhibur bersama artis-artis jemputan seperti Alleycats, Ziana Zain dan Mila AF5.

0 Comments:

Post a Comment