Enter a URL to visit via proxy:

Powered by Buildingsurvey
Google

Kehebatan bangunan tertinggi baru dunia

Kosmo online 7/10/2008


AHLI-AHLI perniagaan melihat model bangunan tertinggi dunia yang tinggi lebih 1 kilometer di Dubai kelmarin.


DUBAI - Burj Dubai bakal kehilangan gelaran sebagai tertinggi di dunia apabila sebuah lagi bangunan pencakar langit yang jauh lebih tinggi dan hebat kini sedang dibina juga di Dubai, Emiriah Arab Bersatu (UAE).

Ia yang dinamakan Menara Nakheel bakal memiliki ketinggian lebih satu kilometer, mempunyai lebih 200 tingkat dan dijangka menelan belanja hingga berbilion-bilion pound.

Pembinaannya diserahkan kepada syarikat milik konglomerat kerajaan, Nakheel yang mencipta nama selepas menyiapkan projek dua rangkaian pulau buatan manusia berbentuk pohon kurma dinamakan The Palms.

"Menara Nakheel adalah ikon dari sudut pembangunan. Ia bakal menjadi bangunan tertinggi di dunia jika tiada bangunan lebih tinggi dibina," kata ketua pegawai eksekutif syarikat itu, Christopher O'Donnell pada satu sidang media kelmarin.

Menurutnya, bangunan tersebut akan dilengkapi kira-kira 150 buah lif dan pembinaannya memerlukan sekitar 500,000 meter padu konkrit.

Jika semua batang besi yang digunakan untuk membina bangunan itu disambung, jelas O' Donnell, jaraknya menjangkau dari Dubai hingga ke bandar raya New York di Amerika Syarikat.

Lebih mengagumkan, Menara Nakheel yang akan dibina antara dua rangkaian pulau buatan manusia itu memiliki kapasiti penyaman udara mencukupi untuk menyejukkan lebih 14,000 buah rumah.

Ketika ditanya sama ada beliau yakin syarikatnya berupaya membiayai semua kos projek mega itu ketika dunia berdepan masalah kewangan, O'Donnell berkata, perkara tersebut bukan satu masalah bagi Nakheel.

"Bangunan tersebut akan disiapkan dalam masa lebih sedekad, pembinaannya mengambil kira kitaran ekonomi yang berlaku pada setiap 10 tahun," tambahnya.

Pembinaan bangunan mercu tanda Dubai itu merupakan sebahagian daripada projek infrastruktur yang terdiri daripada sebuah pelabuhan kecil dan 40 buah menara di sekitarnya.


BANGUNAN Burj Dubai kini dalam pembinaan dan dijangkakan akan kehilangan gelaran sebagai yang tertinggi di dunia.


Keseluruhan projek itu nanti akan menjadi kediaman kepada lebih 55,000 orang dan tempat kerja untuk lebih 45,000 pekerja.

"Pelabuhan dan Menara Nakheel terletak di tengah-tengah kawasan Dubai baru di mana kami memberi tumpuan untuk membina satu komuniti sebenar iaitu lokasi bagi tempat tinggal, bekerja, bersantai dan berhibur juga bagi kesenian dan kebudayaan," kata Pengerusi Eksekutif Nakheel, Sultan Ahmed bin Sulayem.

"Semua itu terletak dalam satu lokasi," tambahnya.

Menurutnya, reka bentuk pelabuhan dan bangunan itu diilhamkan oleh mercu tanda dalam reka bentuk Islam termasuk taman-taman Alhambra di Sepanyol, pelabuhan Iskandariah di Mesir dan jambatan-jambatan di Isfahan, Iran.

"Tiada yang setanding Menara Nakheel di Dubai," ujar Sultan Ahmed.

Apabila siap nanti, katanya, bangunan itu akan memiliki reka bentuk yang jauh berbeza berbanding Burj Dubai yang dibina oleh pesaing Nakheel, syarikat Emaar Properties.

Burj Dubai yang setinggi 688 meter itu merupakan sebuah menara yang dibina bercirikan reka bentuk moden menggunakan besi dan kaca.

Menurut Emaar Properties, menara yang bakal memecah rekod sebagai bangunan tertinggi di dunia itu dijangka siap pada September tahun hadapan. - Agensi

0 Comments:

Post a Comment