Enter a URL to visit via proxy:

Powered by Buildingsurvey
Google

Senggara bangunan kerajaan perlu ditingkat

Utusan Malaysia

KUALA LUMPUR 31 Ogos - Jabatan Audit Negara mendapati tahap penyenggaraan bangunan-bangunan kerajaan di Putrajaya dan Kuala Lumpur secara umumnya harus dipertingkatkan dan ada antaranya perlu dibaiki segera.

Ketua Audit Negara, Tan Sri Ambrin Buang berkata, sehubungan itu, Jabatan Kerja Raya (JKR) telah diminta mengambil tindakan sewajarnya iaitu memastikan semua bangunan tersebut disenggara secara berjadual serta membaiki bangunan yang rosak.

Beliau berkata, ia bagi menjamin semua bangunan kerajaan tersebut berada dalam keadaan baik dan selamat digunakan.

''Jemaah Menteri semasa mesyuaratnya pada 9 Mei 2007 telah meminta Ketua Audit Negara mengetuai pasukan audit menjalankan pemeriksaan secara menyeluruh ke atas semua bangunan kerajaan di Putrajaya dan Kuala Lumpur.

''Ia bertujuan menentukan dan mengenal pasti punca kerosakan sama ada disebabkan oleh kelemahan reka bentuk, pembinaan atau penyenggaraan,'' katanya dalam Laporan Ketua Audit Negara 2007.

Pada 11 April tahun lalu, operasi Ibu Pejabat Imigresen di Putrajaya 'terhenti' apabila berlaku kebocoran paip air di tingkat tujuh, melimpah hingga ke tingkat bawah.

Kejadian yang dipercayai berlaku sejak pukul 2 pagi itu menyebabkan lebih 3,000 orang yang mahu berurusan di situ terpaksa diarahkan ke pejabat cawangan di Kajang, Shah Alam, Wangsa Maju, Kelana Jaya dan Subang.

Dan 17 hari selepas kejadian itu, bumbung dewan di Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi, Putrajaya runtuh selain berlaku keruntuhan siling di Kompleks Mahkamah baru di Jalan Duta pada bulan yang sama.

Ambrin dalam laporan itu berkata, pengauditan ke atas bangunan kerajaan itu melibatkan 155 bangunan iaitu 90 bangunan di Putrajaya dan 65 lagi di Kuala Lumpur.

''Pihak Jabatan Audit turut membuat pemeriksaan ke atas 120 ruang pejabat yang disewa di 48 bangunan di Kuala Lumpur,'' katanya.

Beliau berkata, proses pengauditan telah dibuat dengan kerjasama KLIA Consultancy Services Sdn. Bhd.

0 Comments:

Post a Comment