Enter a URL to visit via proxy:

Powered by Buildingsurvey
Google

Assalamualaikum

Bermula hari ini pihak web blog ukur bangunan atas inisiatif sendiri akan melakukan kaji selidik kepada beberapa graduan ukur bangunan samada dari peringkat diploma sehingga peringkat ijazah dari beberapa institusi awam mahupun swasta tempatan.

Tujuan UTAMA perkara ini didedahkan supaya secara langsung kita dapat melihat dan menilai sejauh mana keberkesanan dan praktis ukur bangunan itu dapat dilakukan di Malaysia atau sekadar retorik semata-mata.

Secara langsung juga dapat dijadikan rujukan kepada pihak tertentu untuk mungkin menilai semula jurusan ukur bangunan ini dalam mempastikan fungsinya diterima pakai di Malaysia.

Hasilnya nanti kita akan dapat lihat adakah para graduan mempraktiskan bidang ini ataupun sebaliknya.Dan seandainya perkara ini berterusan apakah menjadi satu kerugian kepada negara, dimana jika terdapat lebihan graduan jurukur bangunan yang masih menganggur mahupun berpindah ke praktis yang sangat diperlukan seperti jurukur bahan,jurukur tanah dan sebagainya.

Untuk makluman jurukur bangunan seakan di anaktirikan di Malaysia.Persoalan juga timbul dimana pula pihak khasnya Building survey division di ISM dalam mempastikan bidang jurukur bangunan dijadikan suatu bidang yang disegani dan bukan 'bidang khayalan'.




0 Comments:

Post a Comment